follow ft86club on our blog, twitter or facebook.
FT86CLUB
Ft86Club
Delicious Tuning
Register Garage Community Calendar Today's Posts Search

Go Back   Toyota GR86, 86, FR-S and Subaru BRZ Forum & Owners Community - FT86CLUB > FT86CLUB Shared Forum > Regional Forums > EUROPE

Register and become an FT86Club.com member. You will see fewer ads

User Tag List

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 08-20-2012, 07:14 PM   #99
atledreier
Senior Member

Drives: GT86 DGM
Mentioned: 1 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Garage
Kjørt noen timer, har blitt ca 25 mil til nå. Har kjørt på alt fra motorvei uten trafikk, smale småveier, rushtrafikk, fine landeveier og det meste innimellom. Har hatt både opphold og regn, dagslys og mørke.

Etter ca 500m kjørt distanse var det klart at automatkassa er søppel. I alle fall hadde jeg aldri klart å leve med en slik girkasse. Rykk og napp, nøling og generelt irriterende oppførsel. Den er bra i 'sport' når man har høyt turtall og er i 'banemodus'. All annen kjøring er kassa et irritasjonsmoment. Så er det sagt.

Utenom det er bilen som forventet. Fin sittestilling, men jeg satt overraskende høyt. Har hatt MR2 mkII, og følte jeg satt lavere i den. God utsikt, bortsett fra blindsonen på venstre side. Speilene er veldig bra. God posisjon og god sikt i dem.
Rattet var lite og med godt grep. Fingrene falt fint på girsjalterne og kontrollene. Girspaken var som en manuell spak, fast og kontant i sporene. Noen små dunk fra girkasse og diff når bilen går i gir, men ingenting utover vanlig 'automat'dunk'.

Motorlyden er litt tam. Snerrer litt rundt 4-5000rpm, men ellers er det lite sinna.

Draget er jevnt, med en liten dip på midten. Akkurat som forventet. Litt skuffet av skyvet på toppen, hadde trodd den skulle komme litt mer, men allikevel stiger speedometeret overraskende raskt. Er nok litt vant med turbodiesel og trenger en omstilling akkurat her. Bilen er mer enn rask nok til å være hysterisk morsom på svingete veier, og selv midt i moment'dippen følte jeg aldri at jeg manglet krefter på vanlig vei. Men det er ingen lyskryssracer!
Når det ble svingete og farten og turtallet steg kom bilen virkelig til sin rett. Kjørte tur med en kamerat i hans NSX, og holdt lett følge i svingene. Virkelig artig å kjenne at dekk og chassis jobbet. Man fikk følelsen av at grensene var innen rekkevidde neste hele tiden, men at det ikke var farlig å overstige dem.
Styringen er bedre enn MR2 MkII. Spesielt bakenden likte jeg. Bilen føles nesten som den har midtmontert motor. Turn-in er lynkjapp, og ingen antydning til 'etterslep' på bakenden slik de fleste biler får. Den bare svinger, på en måte. Om man går på gassen midt i svingen blir man belønnet med at nesa legger seg enda tettere inn.
Det går an å sladde, selv med automatgir, men man må jobbe for det. En liten finte eller bare et rykk i rattet og fullt pådrag så kan man klare det, men man må gjøre det med vilje. Det er ingen problem å lage smultringer, også med automat.
Når man lar rumpa komme ut er den lett å kontrollere. Tor noen breie runder i en rundkjøring med vekslende sand og tørr asfalt, og selv på så skiftende underlag var det lett å holde sladden. Merk her at dette er den første bilen jeg har som i praksis kan sladdes. MR2 er ikke sladdbar, i mine øyne.

Alt i alt har det vært en svært morro dag. Bilen er deilig behagelig i kø og 'vanlig' kjøring, og så våkner den på episk vis når den får slippe ut på en øde landevei.

Gleder meg til første banedag!
atledreier is offline   Reply With Quote
The Following 3 Users Say Thank You to atledreier For This Useful Post:
RaceR (08-20-2012), Thobjo (08-21-2012), Thorann (08-22-2012)
Old 08-21-2012, 06:26 AM   #100
Thobjo
Member

Drives: GT86
Mentioned: 6 Post(s)
Dette blir bra, gratulerer med prøvetur Atle
Thobjo is offline   Reply With Quote
Old 08-22-2012, 12:11 PM   #101
n4stym4n
Member

Drives: White GT86
Mentioned: 0 Post(s)
Hei!

Har etter nesten 6 måneder med lurking her inne omsider registrert en profil.

Fikk prøvekjøre en GT86 hos den lokale Toyotaforhandleren i dag. Møtte opp i lunsjpausen deres, og da kom selgeren med nøklene og spurte hvor lenge jeg kunne tenke meg å prøve den -stemning! Det stod 202km på telleren når jeg satte avgårde, og rundt 370km når jeg returnerte den. En riktig så vellykket dag så langt.

I motsetning til resten av bilene som har vært prøvekjørt og fortalt om her på den norske delen av forumet, så var denne levert med manuell girkasse
Trenger ikke gjenta alt det som Atle her har skrevet om bilen allerede, min opplevelse er temmelig lik hva motoren angår. Ender nok opp med å bytte luftinntak og kanskje noen eksosdeler en eller annen gang i den hensikt å få mer og sintere lyd. For motorlyden fortjener i mine ører ikke slogan "the passion is back"

Girkassen fungerer godt, men er på ingen måte noen aha opplevelse. Til å være en manuell kasse er den "tight og fin" og har passe kort girvandring. Men sammenlignet med girskiftet til girkassene i Honda sine Type R maskiner når den ikke opp. Har hatt S2000 som daily driver i 3 år, og for de som har hatt gleden av å prøve/eie en slik så blir de fleste manuelle girkasser en nedtur å bruke etterpå. Har også prøvd EP3 CTR og NSX, opplevelsen er mye den samme med girkassene der.

Trykket litt på Touch & Go media og navigasjonsenheten, og oppdaget til min store glede at jeg kunne streame musikk fra Spotify på Iphone via bluetooth til bilstereoen I tillegg viser den fartsgrensen på riksveier og hovedveier og varsler om fotobokser!
Fant også 12V uttaket i hanskerommet, nordmenn får dermed også muligheten til å lade/drive elektriske duppeditter skjult.

Så til setene -dette hadde jeg aldri trodd jeg skulle komme til å si: Skulle ønske setene var litt mer tilpasset det amerikanske markedet. Hvorfor? Ikke fordi jeg er feit (180cm, 85kg), da selve sitteflaten er brei nok, og bredden på seteryggen rundt hoftene er god. Men setet er for smalt i skulderhøyde. Jeg klarer ikke å finne en komfortabel sittestilling hvor hele ryggen er i kontakt med seteryggen. Er vel strengt tatt et slikt "1st world problem" -for breiskuldret til å få plass i sportsbilen

Jeg vil oppsummere med følgende: Sammenlignet med S2000 så er ytelsene nesten like gode, men lettere tilgjengelig. Bremsene er bedre. Evnen til å ta svinger og gi føreren tillit er like god, om ikke bedre. Vekt og utvendige mål er nesten identiske, mens innvendig plass, praktiske løsninger og utstyr er mye bedre. Girskiftet er ikke i nærheten og jeg savner VTEC brølet. Men du verden så fort det går ann å kjøre på svingete veg uten at bilen slutter å inngi tillit, jaggu bra at Vålerbanen ikke er mer enn 30km unna der jeg bor...

Forventet leveringsdato på min bil er fortsatt 6.desember. Skulle nesten bare mangle at den dukker opp i år, siden jeg bestilte bilen 18.mai.
Har bestilt hvit med manuell girkasse. Tilvalgene jeg har tatt er: Ekstra rustbehandling, full DEFA pakke, ekstra søleskjermer forran og bak, piggdekk på originalfelger. Jeg blir å skaffe noen lette felger fra statene/japan til sommerbruk i løpet av høsten/vinteren.

Gitt at datoen holder, blir det "hvit jul i år", uavhengig av værgudene
Attached Images

n4stym4n is offline   Reply With Quote
The Following 2 Users Say Thank You to n4stym4n For This Useful Post:
RaceR (09-14-2012), Thobjo (08-23-2012)
Old 08-22-2012, 12:15 PM   #102
atledreier
Senior Member

Garage
Bestilte min 19. Mai og har levering i januar.... :-/
Old 08-22-2012, 12:59 PM   #103
n4stym4n
Member

Au.
Da var du uheldig og jeg heldig, eventuelt så får jeg en "gladnyhet" om at min kommer litt senere den også
Bilene dukker uansett opp til slutt -det er bare så fordømt lenge til

Det jeg er mest spent på, er om salget i USA blir å holde seg oppe i år og neste år og videre, eller om folk mister interessen. Jo flere biler i statene, jo lettere blir det å få tak i billige originale reserve og slitedeler, trimdeler osv. Den tiden jeg hadde S2000 bestilte jeg mye reservedeler fra USA. Prisene på originale reservedeler fra Honda deleforhandler i USA var ofte under 50% av norske delepriser på verkstedet -etter at frakt og moms var lagt til! Det drøyeste var at jeg fikk en 6pack med oljefilter for under prisen til ett her til lands. Og de hadde samme delenummer tilogmed!
Old 08-22-2012, 01:49 PM   #104
Thorann
Member

Drives: Volvo S40 Sport '06 Black / GT86plz
Oiii!! Her har det skjedd saker og ting!

Regner med jeg får ta meg en tur til Toyota forhandler snart for å se om det er muligheter for å prøvekjøre!
n4stym4n, stod den tilfeldigvis der da du var innom? Eller hadde du fått tid/dato på forhånd. Kjørte forbi Toyota Elverum i går, men så ingen bil.

Blir enten der eller på Gjøvik, men siden det er manuell her på Elverum så høres det bra ut!
Thorann is offline   Reply With Quote
Old 08-22-2012, 02:04 PM   #105
BAE
Senior Member

BAE's Avatar

Drives: BRZ Ltd WRB
Mentioned: 3 Post(s)
Garage
Morro at dere endelig får prøve bilen! Høres ikke ut som de tar innkjøring så veldig høytidlig på disse demobilene. Bilen er ikke noen effektbombe uansett, men den "løsner" mer når den får noen tusen km på seg. Min har gått 1900 km og synes den er friskere på høyt turtall. Har hivd inn et K&N panel filter også. Da puster den litt lettere på toppen. Oppgradering av dekk anbefales også på det varmeste. Primacy dekkene slipper alt for lett og stoppe distansen er får dårlig. Med mer grep får du høyere svinghastigheter og mer tilbakemelding fra understellet. Jeg har første banehelg med bilen om 3 uker. Gleder meg som en unge!

Last edited by BAE; 08-22-2012 at 02:17 PM.
BAE is offline   Reply With Quote
Old 08-23-2012, 01:33 PM   #106
n4stym4n
Member

Thorann:
Hadde halvveis avtalt med selger at jeg kom innom for prøvekjøring enten tirsdag eller onsdag. Og hvis du passerte på Onsdag mellom 12 og 14 så var jeg ute og kjørte bilen.

BAE:
Jeg spurte om jeg skulle holde meg under 4000rpm slik som forhandlere i statene anbefaler. Jeg fikk til svar at det ikke var så farlig, så lenge jeg ikke overdrev kjøringen på noen måte. Slik jeg forstod det på selger, hadde det vært en samling på Gardermoen for forhandlere på mandag. Da hadde de hatt med seg demobilene og testet hva de var gode for på lukket område. Litt autocross, toppfart og annen morro. Visstnok en journalist som hadde kondemnert en av bilene i en betongsperring på enden av rullebanen i løpet av dagen
Så det kan vel konkluderes med at livet norske GT86'er har som demobil er hardt...
Old 08-23-2012, 02:36 PM   #107
BAE
Senior Member

BAE's Avatar

Drives: BRZ Ltd WRB
Mentioned: 3 Post(s)
Garage
Muligens denne:
Old 08-23-2012, 03:18 PM   #108
Thorann
Member

Jeg kjørte forbi der rundt kl 20:30 på onsdag. Men regner vel med den ikke stod ute. :p
Old 08-23-2012, 04:10 PM   #109
Thobjo
Member

Fint å se at det er aktivitet her inne

Ang den Orange som er vraket der så lå det ute info på Toyota norges intranet ang den samme dag(mandag) som jeg var innom forhandler og bestilte min.

Galaxy blue-6trinns på nyåret.

Spøker fælt for felger og div allerede.
Old 08-23-2012, 04:47 PM   #110
Thorann
Member

Galaxy blue! Nice
Hadde gått for samme fargen selv. Når du bestilte nå, har du hørt noe når du kan forvente levering? Ser det står nyåret, men noe nærmere? Mars/April? :p
Old 08-23-2012, 05:21 PM   #111
Thobjo
Member

Quote:
Originally Posted by Thorann View Post
Galaxy blue! Nice
Hadde gått for samme fargen selv. Når du bestilte nå, har du hørt noe når du kan forvente levering? Ser det står nyåret, men noe nærmere? Mars/April? :p
Det er vel ikke 100% bekreftet men i følge ordresystemet og forhandler så er det Januar som gjelder.
Old 08-23-2012, 06:23 PM   #112
atledreier
Senior Member

Garage
Er vel ikke så mange norske som har bestilt ennå, så det er vel fremdeles på 2013 allokeringen. Mulig det blir mer 'detaljert' leveringstid når det nærmer seg.

Reply

Posting Rules