|
Noen av dere som har hørt om en høyttalerprodusent som heter Cerwin Vega? De legger bevisst inn en 'partykul' i frekvensgangen slik at det skal låte tøft og med mye 'trøkk'. Ser BMW har gjort nøyaktig det samme med Minien som RaceR refererer til. En skikkelig kul i momentkurven noe over der de fleste dieselbiler har kulen sin, så den føles nok som den gir et skikkelig kick i korsryggen når den trør til. Kulen er lavt nok i turtall til at det kjennes ut som bunndrag nesten i diesel-klassen, men siden det er bensin så holder den koken et stykke oppover også. Denne raske stigningen i moment føles alltid mye mer spennende enn en lineær momentkurve, på samme måte som en høyttaler oppleves som å ha mye trøkk når den har en slik ulinearitet. Jeg har hatt biler med 300 hester, 400Nm som har føltes som å få et hestespark i ræva når turboen endelig kommer, og jeg har kjørt biler med 500 hester og en lineær momentkurve som føles bare uinspirerende ut, selv om de er mye raskere.
Er nok litt dette vi ser her, kombinert med moment'dippen som er MIDT i turtallsområdet de fleste vil ligge i når de kjører 'aktivt' på en svingete landevei. Det er bare å innse at denne motoren må man ta litt opp i turtall. Vi er blitt borskjemte med turbo, diesel og maksmoment. Vi vil ha 400Nm på 2000rpm og vi vil ha 400Nm på 7000rpm. Det er ikke mange motorer som klarer det. Når jeg klarte å venne meg av med TDi-nykkene og kjøre bilen som den var ment å kjøres så ble det MYE mer morro. Samtidig så er jeg fullstendig klar over at dette er en motor som ikke vil passe alle. Det rare er at speedometernåla klatrer temmelig radig tross alt....
|