Quote:
Originally Posted by CharlieChaos
Im sorry one of my friends just came to the states to visit from Norway and when I saw this post and saw a lot of the post were in Norwegian I couldnt help but make the comment how how Norwegian reminds me of the Chef from the muppets. I know I know he is sweedish and Im sorry but I had to make the comment lol.
:happy0180:
|
Lol.. so from Swedish muppet chef...
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=fMAO6l1zJoM&feature=related"]The Swedish Chef Making Pancakes - YouTube[/ame]
..to muppet and RWD fun...
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=MoegebCYCpE"]Kermit Bmw - YouTube[/ame]
..and back to the GT86... :p
____
Får kanskje en liste over forhandlere som har manuell GT86 i neste uke? Får se hva hun ene hos Toyota klarer å få tak i av info..
Thorann. Første GT 86 på finn.no som jeg har sett. På tide at det kommer en GT86 kategori på finn.no nå..
Skulle gjerne tatt den bilen og kjørt den ut rett fra forhandleren...
Atle.. artig lesestoff...
På papiret så er nok en del av grunnen til at jeg kanskje ikke er like imponert over motoren dette:
Moderne 1,6l turbobensin (184hk,139g co2@fwd) vs. moderne 2l NA bensin (200hk,181g co2 @
RWD)
Se f.eks på 3500 RPM. 85 hjulhester og maks 130 lbft på 86n.
3500 RPM på Minien og man har 135 hjulhester og ca 195 lbft.
Greit, det er ikke en turtallsmotor, så er litt urettferdig å sammenligne samme turtall. Men i praksis så føles minien ganske mye sterkere etter mitt førsteinntrykk. Samtidig som den har lavere forbruk og samtidig som motoren har mindre vekt å flytte på...
Nå har jeg et inntrykk av at BMW er ganske konservative med sine tall angående hester,nm og bensinforbruk, noe som gjør at Minien kommer bra ut i avgiftssystemet her og oppleves å være raskere enn det man betaler for. Det samme kan ikke sies om 86n..
Er det en negativ ting med 86n som går igjen i noen tester så er det at bilen trenger mer krefter, eller er litt slapp. Spesielt lite moment. Motoren i 86n kommer garantert ikke til å få noe "international engine of the year awards"... Jeg syntes den føltes ganske mye slappere enn motoren i Minien.. Håper jeg fikk et dårlig førsteinntrykk... Men jeg ser jo at dyno tallene forklarer litt.
Det kjipe er.. Motoren i Cooper S utløser ca. 76k i avgifter. Motoren i GT86 utløser 146k i avgifter. Nesten dobbelt så mye. Det til tross for at minien har over 60% mer dreiemoment på hjulene ved 2000 rpm enn 86n har ved 4000 rpm.
På papiret skulle minien hatt under 20% mer NM i motoren. (205nm vs 240nm) I praksis så har den omtrent nærmere 50% mer nm + mer ganske mye mer hester tilgjengelig kombinert med lavere vekt.
Det er nok forklaringen på hvorfor jeg opplever motoren i 86n som litt slapp, sammenlignet med motoren i Minien som leverer langt over forventning. Det gjør at opplevd differanse blir ganske stor..
Sugemotor i avgiftslandet Norge er ikke ideelt...