Jeg mener å ha lest at det er en manuell på sørlandet et sted.
Jeg må også si at jeg syns automatkassa virket bedre denne gangen enn når den var helt ny, og motoren også, men allikevel er det noe med rivstarter og muligheten for clutch-kick som tiltaler meg. Jeg kommer til å stå mye i kø med bilen, og en rykkete automatkasse er MYE verre enn manuell i slike situasjoner.
Forøvrig så satt jeg og kjedet meg på jobb her om dagen, og funderte litt på hvorfor en bensinbil med 200Nm føles så mye kvikkere enn f.eks dieselgolfen min med 320Nm. Bestemte meg for å finne ut av det, og når man er ingeniør blir det fort Excel og en lang avhandling på facebook.... :P
Kan hende noen av dere orker å lese noe av det...
Quote:
"Dieselhester" vs "bensinhester"
Satt og funderte litt på hvorfor dieselbiler og bensinbiler føles så forskjellige når det kommer til kraft. Dieselbiler har jo som regel mye mer dreiemoment, så hvorfor føles bensinbiler nesten alltid raskere? Bensinbiler er også som regel raskere på papiret, altså 0-100km/t. tenkte det kunne ha noe med turtall og giring å gjøre, så jeg fant fram litt spesifikasjoner på bilene mine, en Volkswagen Golf TDi DSG og Toyota GT86.
Golfen har 320Nm@2000o/min og faller jevnt fra 2500 til rødstreken på 240Nm@4000, GT86 har 205Nm temmelig jevnt fra 3000o/m til 7000o/min.
Så, for å finne ut hvordan dette "føles" regnet jeg ut hvor mye moment bilene setter i bakken. Da trenger man girutveksling og utveksling i differensialen. Begge deler er lett tilgjengelig på nett. Moment på navet er lett utregnet med moment i motor*girutveksling*diff. Så, la oss se litt på tallene:
For å gi Golfen en sjanse ser vi først på første gir, i en hastighet der Golfen har sin moment-topp.
I 20km/t i første gir har Golfen et moment på navet på 4495Nm. Samme tall for GT86 er 3047Nm, altså en klar fordel for Golfen. Den drar bedre fra start, og opp til 20km/t.
Så fortsetter vi å akselerere. Vi kommer til 37km/t. Da er Golfen på 4011o/min, altså har den nå bare 240Nm i motoren, og klarer dermed 3371Nm på navet. GT86 har 4245o/min og er fremdeles langt unna rødstreken.
Golfen må nå gire, og utvekslingen endrer seg. Siden jeg har DSG kan vi anta at vi kan gire uten opphold, og har nå kommet til 40km/t.
Golfen har 2694o/min, og klarer 2793Nm på navet. GT86 er på 4589o/min, fremdeles i første gir og leverer 3047Nm fremdeles. GT86 har nå fordelen, og vil akselerer fortere enn Golfen. Og allerede er Golfen på nedadgående moment, den er over 'moment-toppen', selv i andre gir.
Vi fortsetter til 55km/t. Golfen nærmer seg rødstreken og vil gire igjen. Han har nå 2270Nm på navet, GT86 er fremdeles i første gir, 6310o/min og et stykke til rødstreken. Den klarer fremdeles å levere 3047Nm.
60km/t, golfen har skiftet til tredje gir, og er atter i toppen av momentkurven sin. 2744o/min og 1896Nm på navet. GT86 nærmer seg rødstreken med 6884o/min og 3047Nm på navet, altså omtrent dobbelt så mye moment som Golfen.
65km/t, GT86 er på rødstreken, 7457o/min, 2675Nm og sjalter inn andre gir. Golfen har nå 2973o/min og fremdeles i tredje. Momentet er synkende i Golfen, men den leverer fremdeles 1778Nm.
70km/t, GT86 er igjen tilbake i komfortsonen og leverer 1839Nm. Golfen er på 3202o/min og klarer 1659Nm.
85km/t, Golfen nærmer seg rødstreken og girer til fjerde gir. 2876o/min gir 1403Nm på navet. GT86 er i andre gir, 5884o/min og leverer 1839Nm.
Som man ser er det kun i første gir Golfen har en reell fordel, og siden førstegir er unnagjort på svært kort tid er den reelle fordelen veldig liten.
Dessuten er det noe magisk med en motor på 7000o/min.... :-)
|