View Single Post
Old 08-22-2012, 12:11 PM   #101
n4stym4n
Member

Drives: White GT86
Mentioned: 0 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Hei!

Har etter nesten 6 måneder med lurking her inne omsider registrert en profil.

Fikk prøvekjøre en GT86 hos den lokale Toyotaforhandleren i dag. Møtte opp i lunsjpausen deres, og da kom selgeren med nøklene og spurte hvor lenge jeg kunne tenke meg å prøve den -stemning! Det stod 202km på telleren når jeg satte avgårde, og rundt 370km når jeg returnerte den. En riktig så vellykket dag så langt.

I motsetning til resten av bilene som har vært prøvekjørt og fortalt om her på den norske delen av forumet, så var denne levert med manuell girkasse
Trenger ikke gjenta alt det som Atle her har skrevet om bilen allerede, min opplevelse er temmelig lik hva motoren angår. Ender nok opp med å bytte luftinntak og kanskje noen eksosdeler en eller annen gang i den hensikt å få mer og sintere lyd. For motorlyden fortjener i mine ører ikke slogan "the passion is back"

Girkassen fungerer godt, men er på ingen måte noen aha opplevelse. Til å være en manuell kasse er den "tight og fin" og har passe kort girvandring. Men sammenlignet med girskiftet til girkassene i Honda sine Type R maskiner når den ikke opp. Har hatt S2000 som daily driver i 3 år, og for de som har hatt gleden av å prøve/eie en slik så blir de fleste manuelle girkasser en nedtur å bruke etterpå. Har også prøvd EP3 CTR og NSX, opplevelsen er mye den samme med girkassene der.

Trykket litt på Touch & Go media og navigasjonsenheten, og oppdaget til min store glede at jeg kunne streame musikk fra Spotify på Iphone via bluetooth til bilstereoen I tillegg viser den fartsgrensen på riksveier og hovedveier og varsler om fotobokser!
Fant også 12V uttaket i hanskerommet, nordmenn får dermed også muligheten til å lade/drive elektriske duppeditter skjult.

Så til setene -dette hadde jeg aldri trodd jeg skulle komme til å si: Skulle ønske setene var litt mer tilpasset det amerikanske markedet. Hvorfor? Ikke fordi jeg er feit (180cm, 85kg), da selve sitteflaten er brei nok, og bredden på seteryggen rundt hoftene er god. Men setet er for smalt i skulderhøyde. Jeg klarer ikke å finne en komfortabel sittestilling hvor hele ryggen er i kontakt med seteryggen. Er vel strengt tatt et slikt "1st world problem" -for breiskuldret til å få plass i sportsbilen

Jeg vil oppsummere med følgende: Sammenlignet med S2000 så er ytelsene nesten like gode, men lettere tilgjengelig. Bremsene er bedre. Evnen til å ta svinger og gi føreren tillit er like god, om ikke bedre. Vekt og utvendige mål er nesten identiske, mens innvendig plass, praktiske løsninger og utstyr er mye bedre. Girskiftet er ikke i nærheten og jeg savner VTEC brølet. Men du verden så fort det går ann å kjøre på svingete veg uten at bilen slutter å inngi tillit, jaggu bra at Vålerbanen ikke er mer enn 30km unna der jeg bor...

Forventet leveringsdato på min bil er fortsatt 6.desember. Skulle nesten bare mangle at den dukker opp i år, siden jeg bestilte bilen 18.mai.
Har bestilt hvit med manuell girkasse. Tilvalgene jeg har tatt er: Ekstra rustbehandling, full DEFA pakke, ekstra søleskjermer forran og bak, piggdekk på originalfelger. Jeg blir å skaffe noen lette felger fra statene/japan til sommerbruk i løpet av høsten/vinteren.

Gitt at datoen holder, blir det "hvit jul i år", uavhengig av værgudene
Attached Images

n4stym4n is offline   Reply With Quote
The Following 2 Users Say Thank You to n4stym4n For This Useful Post:
RaceR (09-14-2012), Thobjo (08-23-2012)