follow ft86club on our blog, twitter or facebook.
FT86CLUB
Ft86Club
Delicious Tuning
Register Garage Community Calendar Today's Posts Search

Go Back   Toyota GR86, 86, FR-S and Subaru BRZ Forum & Owners Community - FT86CLUB > FT86CLUB Shared Forum > Regional Forums > EUROPE


User Tag List

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
Old 09-27-2012, 03:14 AM   #155
Thobjo
Member
 
Join Date: Aug 2012
Drives: GT86
Location: Norway
Posts: 99
Thanks: 71
Thanked 23 Times in 18 Posts
Mentioned: 6 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Quote:
Originally Posted by RaceR View Post
Hvor i landet finner man bilen med manuell girkasse?
Er litt på farten, Lillestrøm i disse dager...

Har ikke godt av så mye positivt snakk her. Trenger å prøvekjøre med manuell kasse! *krible, krible*
Ørsta/Hovdebygda !

Du er forresten en helt Atle!
Thobjo is offline   Reply With Quote
The Following User Says Thank You to Thobjo For This Useful Post:
atledreier (09-27-2012)
Old 09-27-2012, 07:37 AM   #156
Geir
Member
 
Join Date: Sep 2012
Drives: Toyota GT86
Location: Norway, Lillestrøm
Posts: 55
Thanks: 3
Thanked 3 Times in 2 Posts
Mentioned: 0 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Atle: genial forklaring!

Toyota Romerrike har i hvert fall bare en automat versjon til demokjøring, jeg har den i dag.

Men jeg er egentlig veldig fornøyd med automatgir-versjonen, er den jeg har bestilt også. Jeg er lei av manuell gir i kø, det er egentlig derfor jeg har lyst på automat nå.

Jeg har ikke lagt noe spesiell merke til at det er noe rykk og napp med automatgir. Har personlig ikke all verdens sammenligningsgrunnlag når det gjelder automatgir-biler, men prøvekjørte en Mercedes SLK med automatgir for en del år siden, og den var mye mer rykk og napp enn GT86en.

Forresten veldig glad jeg ikke bestilte svart utgave, den ser sykt møkkete ut med en gang den er i sola. Veldig spent på hvordan oransje fargen takler møkk.
Geir is offline   Reply With Quote
Old 09-28-2012, 06:50 PM   #157
n4stym4n
Member
 
Join Date: Aug 2012
Drives: White GT86
Location: Norway
Posts: 17
Thanks: 0
Thanked 2 Times in 1 Post
Mentioned: 0 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Quote:
Originally Posted by RaceR View Post
Hvor i landet finner man bilen med manuell girkasse?
Er litt på farten, Lillestrøm i disse dager...

Har ikke godt av så mye positivt snakk her. Trenger å prøvekjøre med manuell kasse! *krible, krible*
Finner også en manuell GT86 på Elverum. Den står av en eller annen grunn mye stille utenfor lokalet...
n4stym4n is offline   Reply With Quote
Old 09-28-2012, 07:00 PM   #158
atledreier
Senior Member
 
Join Date: May 2012
Drives: GT86 DGM
Location: Sandnes, Norway
Posts: 623
Thanks: 22
Thanked 197 Times in 110 Posts
Mentioned: 1 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Garage
Merkelig. 86'en i Stavanger står knapt stille på nettene....
atledreier is offline   Reply With Quote
Old 09-29-2012, 03:08 PM   #159
Thorann
Member
 
Join Date: Dec 2011
Drives: Volvo S40 Sport '06 Black / GT86plz
Location: No(r)Way
Posts: 32
Thanks: 1
Thanked 0 Times in 0 Posts
Mentioned: 0 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Ser også ut til at det står en manuell på Toyota Hønefoss.

http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=37450329

Thorann is offline   Reply With Quote
Old 09-29-2012, 03:14 PM   #160
CharlieChaos
Senior Member
 
Join Date: Jun 2012
Drives: FRS
Location: Rhode Island
Posts: 318
Thanks: 28
Thanked 97 Times in 50 Posts
Mentioned: 1 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)


Im sorry one of my friends just came to the states to visit from Norway and when I saw this post and saw a lot of the post were in Norwegian I couldnt help but make the comment how how Norwegian reminds me of the Chef from the muppets. I know I know he is sweedish and Im sorry but I had to make the comment lol.

:happy0180:
CharlieChaos is offline   Reply With Quote
Old 09-30-2012, 01:28 PM   #161
RaceR
Senior Member
 
Join Date: Dec 2011
Drives: 2010 Cooper S, 74 Beetle
Location: Norway
Posts: 726
Thanks: 239
Thanked 252 Times in 124 Posts
Mentioned: 2 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Quote:
Originally Posted by CharlieChaos View Post


Im sorry one of my friends just came to the states to visit from Norway and when I saw this post and saw a lot of the post were in Norwegian I couldnt help but make the comment how how Norwegian reminds me of the Chef from the muppets. I know I know he is sweedish and Im sorry but I had to make the comment lol.

:happy0180:
Lol.. so from Swedish muppet chef...

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=fMAO6l1zJoM&feature=related"]The Swedish Chef Making Pancakes - YouTube[/ame]

..to muppet and RWD fun...

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=MoegebCYCpE"]Kermit Bmw - YouTube[/ame]

..and back to the GT86... :p

____

Får kanskje en liste over forhandlere som har manuell GT86 i neste uke? Får se hva hun ene hos Toyota klarer å få tak i av info..

Thorann. Første GT 86 på finn.no som jeg har sett. På tide at det kommer en GT86 kategori på finn.no nå..
Skulle gjerne tatt den bilen og kjørt den ut rett fra forhandleren...

Atle.. artig lesestoff...
På papiret så er nok en del av grunnen til at jeg kanskje ikke er like imponert over motoren dette:
Moderne 1,6l turbobensin (184hk,139g co2@fwd) vs. moderne 2l NA bensin (200hk,181g co2 @RWD)


Se f.eks på 3500 RPM. 85 hjulhester og maks 130 lbft på 86n.
3500 RPM på Minien og man har 135 hjulhester og ca 195 lbft.
Greit, det er ikke en turtallsmotor, så er litt urettferdig å sammenligne samme turtall. Men i praksis så føles minien ganske mye sterkere etter mitt førsteinntrykk. Samtidig som den har lavere forbruk og samtidig som motoren har mindre vekt å flytte på...

Nå har jeg et inntrykk av at BMW er ganske konservative med sine tall angående hester,nm og bensinforbruk, noe som gjør at Minien kommer bra ut i avgiftssystemet her og oppleves å være raskere enn det man betaler for. Det samme kan ikke sies om 86n..

Er det en negativ ting med 86n som går igjen i noen tester så er det at bilen trenger mer krefter, eller er litt slapp. Spesielt lite moment. Motoren i 86n kommer garantert ikke til å få noe "international engine of the year awards"... Jeg syntes den føltes ganske mye slappere enn motoren i Minien.. Håper jeg fikk et dårlig førsteinntrykk... Men jeg ser jo at dyno tallene forklarer litt.
Det kjipe er.. Motoren i Cooper S utløser ca. 76k i avgifter. Motoren i GT86 utløser 146k i avgifter. Nesten dobbelt så mye. Det til tross for at minien har over 60% mer dreiemoment på hjulene ved 2000 rpm enn 86n har ved 4000 rpm.
På papiret skulle minien hatt under 20% mer NM i motoren. (205nm vs 240nm) I praksis så har den omtrent nærmere 50% mer nm + mer ganske mye mer hester tilgjengelig kombinert med lavere vekt.
Det er nok forklaringen på hvorfor jeg opplever motoren i 86n som litt slapp, sammenlignet med motoren i Minien som leverer langt over forventning. Det gjør at opplevd differanse blir ganske stor..

Sugemotor i avgiftslandet Norge er ikke ideelt...
RaceR is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2012, 03:46 AM   #162
atledreier
Senior Member
 
Join Date: May 2012
Drives: GT86 DGM
Location: Sandnes, Norway
Posts: 623
Thanks: 22
Thanked 197 Times in 110 Posts
Mentioned: 1 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Garage
Noen av dere som har hørt om en høyttalerprodusent som heter Cerwin Vega? De legger bevisst inn en 'partykul' i frekvensgangen slik at det skal låte tøft og med mye 'trøkk'. Ser BMW har gjort nøyaktig det samme med Minien som RaceR refererer til. En skikkelig kul i momentkurven noe over der de fleste dieselbiler har kulen sin, så den føles nok som den gir et skikkelig kick i korsryggen når den trør til. Kulen er lavt nok i turtall til at det kjennes ut som bunndrag nesten i diesel-klassen, men siden det er bensin så holder den koken et stykke oppover også. Denne raske stigningen i moment føles alltid mye mer spennende enn en lineær momentkurve, på samme måte som en høyttaler oppleves som å ha mye trøkk når den har en slik ulinearitet. Jeg har hatt biler med 300 hester, 400Nm som har føltes som å få et hestespark i ræva når turboen endelig kommer, og jeg har kjørt biler med 500 hester og en lineær momentkurve som føles bare uinspirerende ut, selv om de er mye raskere.

Er nok litt dette vi ser her, kombinert med moment'dippen som er MIDT i turtallsområdet de fleste vil ligge i når de kjører 'aktivt' på en svingete landevei. Det er bare å innse at denne motoren må man ta litt opp i turtall. Vi er blitt borskjemte med turbo, diesel og maksmoment. Vi vil ha 400Nm på 2000rpm og vi vil ha 400Nm på 7000rpm. Det er ikke mange motorer som klarer det. Når jeg klarte å venne meg av med TDi-nykkene og kjøre bilen som den var ment å kjøres så ble det MYE mer morro. Samtidig så er jeg fullstendig klar over at dette er en motor som ikke vil passe alle. Det rare er at speedometernåla klatrer temmelig radig tross alt....
atledreier is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2012, 07:37 AM   #163
Thorann
Member
 
Join Date: Dec 2011
Drives: Volvo S40 Sport '06 Black / GT86plz
Location: No(r)Way
Posts: 32
Thanks: 1
Thanked 0 Times in 0 Posts
Mentioned: 0 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Ja, er den første på finn.no og de burde få laga GT86 kategori på Toyota snart.

Tilbake til motoren, da jeg enda ikke har greid å karre meg ned på Toyota for å teste bilen, fordi jeg er redd jeg får litt dilla. :p Hvor stor innvirkning vil denne http://www.ecutek.com/News/Worlds-Fi...th-EcuTek.aspx
fra EcuTek utgjøre på motoren? Man skal får jo langt mer hjulHK og bedre nm, samtidig så vil vel dette kittet også kunne monteres på GT86, siden det er samme motoren?
Beklager, jeg er veldig naab når det kommer til motor og effekt. Og har aldri kjørt noe sprekere enn en S4 2,7 biturbo 265hk.

Flissundet.no har jo EcuTek hvertfall. http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=38867 er vel bare de i Norge som fører det, som jeg vet om hvertfall.
Thorann is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2012, 09:05 AM   #164
RaceR
Senior Member
 
Join Date: Dec 2011
Drives: 2010 Cooper S, 74 Beetle
Location: Norway
Posts: 726
Thanks: 239
Thanked 252 Times in 124 Posts
Mentioned: 2 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Ulempen med Cerwin Vega er jo at det blir ikke hi-fi lyd ut av det.
I Minien så får man jo bunndrag der man trenger det og effekt der man trenger det. + lavt forbruk og mindre avgifter for opplevd effekt. + større effektområde, spesielt under vanlig kjøring.
6. gir i 50 soner funker overraskende bra til tross for turtall som kan gå ned mot 1200 rpm.. Turboen hjelper til ved utrolig lave turtall også.
Er ikke snakk om å vente til turboen trør til ved 3000rpm for å si det slik.
Aldri vært for turbomotorer før, men er blitt litt frelst etter å ha kjørt mye rundt med Minien..

Det er ihvertfall viktig å ikke sammenligne moderne turbomotorer opp mot eldre turbobiler som ikke flyttet på seg før ved 3000++ rpm. Er 2 forskjellige verdener når det kommer til virkningsområde og turbolag.
Vet ikke om det for min del noen gang ville fristet å putte på en 3. parts turbo på en NA 86, da ville man nok lettere få inntrykket av slik mange oppfatter en turbo å være. Noe som lett gjør at man mister "kjørbarhet".
Er noe helt annet når motoren er bygget for å ha lite turboforsinkelse. Derfor jeg håper litt på en orginal turbomotor, men maks 200-225hk, og mye lavere co2 utslipp. Det hadde gjort opplevd effekt MYE høyere, uten å legge til mer avgifter i seg selv.
En slik lavt trimmet motor er riktignok veldig lite sannsynlig, men jeg krysser nå fingrene så lenge jeg står på sidelinjen..

Om man uansett står på sidelinjen så hadde jeg tatt meg litt tid til å se hva tunere på forumet her ender opp med å få til med sine turbokit. Eventuelt sammenlignet de opp mot kompressor kit.. Jeg er ikke ute etter mye hester, vil bare ha mer kraft tilgjengelig og helst uten nevneverdig turbolag. En kompressor hadde vært mer passende til bilens karakter om bare skal slenge på et kit etter min mening.

Her er noe av det som står på sidene til "Engine of the year awards" om motoren i Minien for de som er teknisk interessert. Within fractions of a second, the valve management adjusts the stroke and opening period of the intake valves to the amount of output required, with the camshaft acting on the valves through an additional intermediate arm, and not directly through the cam follower. The pivot point of this additional intermediate arm is infinitely adjustable by an eccentric shaft controlled by an electric motor.

The result is a package that simply bats away new turbocharged and downsized competition from Mercedes-Benz, Ford and Alfa Romeo, as well as surpassing established rivals from Audi in the form of the 1.8-litre TFSI unit and Toyota's current gasoline-hybrid setup.


Får ikke akkurat den effekten av å bare slenge en turbo på en vanlig bensin sugemotor. Tenker da på minimalt med turbolag samtidig som man får et stort turtallsområde med effekt.
Cooper Sn tar en CLK 230 kompressor med rundt 225hk på 1350kg på aks. fra alle rullende hastigheter.. Sier litt om effekten synes jeg.
Hadde også en annen kameraet i bilen min som syntes Minien min med 184hk gikk MYE bedre enn en annen turbobil han satt på med som hadde ca 180hk. Så totaleffekt er ikke alt.

Jeg hadde nok ikke vurdert å slenge på turbo-kit innenfor garantitiden på bilen ihvertfall.. Men det er nå meg.

Enig i en ting på 86n, man kjenner ikke trøkket i ryggen særlig, men farten går likevel raskt opp. Spesielt om man har litt turtall.
Skulle bare hatt en del mer kraft midt i turtallsområdet og eventuelt enda mer effekt lavere på turtallet.. Blitt bortskjemt med moderne bensinturbo jeg...

Prøvekjørt nye 116I samme dag som jeg kjørte 86n. Selvfølgelig ikke like sprek pga HK. Men opplevdes som helt greit motorisert med sine 136hk og mye moment på lavt turtall. Utrolig bra komfort også. Turbolag var ikke noe jeg tenkte særlig over engang. Men pga. totalpakken til 86n så var det jo ikke tvil om hvilken bil man lett smilte fra øre til øre når man kjørte gjennom våte svinger.
116I er en "sportslig" bil i sin klasse, men den føles ikke sportslig om man sammenligner den med 86n.
RaceR is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2012, 09:44 AM   #165
RaceR
Senior Member
 
Join Date: Dec 2011
Drives: 2010 Cooper S, 74 Beetle
Location: Norway
Posts: 726
Thanks: 239
Thanked 252 Times in 124 Posts
Mentioned: 2 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Fikk ikke full liste fra Toyota over forhandlere med manuell kasse.
Fikk vite at en Toyota forhandler på Sotra skulle visst ha en bil med manuell kasse. Ringte så forhandleren men de får nok ikke inn bilen før rundt desember. :/

Ble fortalt at leveringstid var i januar om jeg ville bestille bil. Det skulle gjelde uansett farge. Så hun jeg snakket med antok at det ikke ville være noe ekstrem leveringstid om man bestilte bil til neste år...
RaceR is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2012, 06:33 AM   #166
Thobjo
Member
 
Join Date: Aug 2012
Drives: GT86
Location: Norway
Posts: 99
Thanks: 71
Thanked 23 Times in 18 Posts
Mentioned: 6 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Om en liker å lære seg en bil, jage etter det lille ekstra og få mestringsfølelse virker det som GT86 er helt oppe der blant de beste.

Min oppfatning av bilen forandret seg hele veien utover sist helg, førsteintrykket er bra og solid men belønningen bak rattet stiger i takt med innsatsen og det er akkurat det jeg ønsker fra en bil.

Å ha aldri så mye hester en aldri er i nærheten av å temme kan sikkert være kult det og men for min del er det akkurat den "IT" faktoren som er tiltrekkende.

Chris Harris forklarer det så bra i sine reviews, dette er en 10/10 bil!

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=JUhLXvxlQR4"]Toyota GT86 / Scion FR-S v Nissan 370Z v Used Porsche Cayman S - CHRIS HARRIS ON CARS - YouTube[/ame]
Thobjo is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2012, 06:35 AM   #167
atledreier
Senior Member
 
Join Date: May 2012
Drives: GT86 DGM
Location: Sandnes, Norway
Posts: 623
Thanks: 22
Thanked 197 Times in 110 Posts
Mentioned: 1 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Garage
Enig.

Har hatt biler med både 300 og 500 hester som man bare får utnyttet rett fram. Å legge 500 hester i bakken i en sving er i beste fall livsfarlig. Mye mer morro med motorsvake biler som man virkelig må jobbe for å utnytte 100% istedet for "point and shoot" biler som overgår andre biler etter "brute force" konseptet.
atledreier is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2012, 07:10 AM   #168
Thorann
Member
 
Join Date: Dec 2011
Drives: Volvo S40 Sport '06 Black / GT86plz
Location: No(r)Way
Posts: 32
Thanks: 1
Thanked 0 Times in 0 Posts
Mentioned: 0 Post(s)
Tagged: 0 Thread(s)
Quote:
Originally Posted by n4stym4n View Post
Finner også en manuell GT86 på Elverum. Den står av en eller annen grunn mye stille utenfor lokalet...
Tror jeg har funnet ut hvorfor den på Elverum står mye i ro. :p
Var innom i dag og prøvekjørte kjerra i en time. Men, det virker som, med mindre du har kjøpt/skal kjøpe bilen får du ikke prøve den mer enn en times tid / ca 3-4mil. Noe som er en forholdsvis kort prøvekjøring spør du meg, men, men.. Fikk da prøvd den og syntes den virka veldig frisk med litt turtall. Den på Elverum hadde akkurat runda 3000km nå.
Thorann is offline   Reply With Quote
 
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT -4. The time now is 08:29 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions Inc.
User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.3.0 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.

Garage vBulletin Plugins by Drive Thru Online, Inc.